Maatje 45 - Reisverslag uit Chengdu, China van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu Maatje 45 - Reisverslag uit Chengdu, China van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu

Maatje 45

Door: roosenjasper

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn en Jasper

01 December 2010 | China, Chengdu

Hallo allemaal!

Hierbij weer even een 'korte' update! Let op: onderstaande tekst heb ik in Chengdu geschreven. Had alleen een computerstoring en dacht dat ik mijn tekst kwijt was, maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn! Hierbij dus de tekst! Inmiddels zijn we in Lijiang, maar ik stuur zo nog even een nieuw bericht daarover.

Vanuit Chengdu geschreven:

Vrijdag 26 november zijn we nog naar het terracotta leger in Xi'an geweest! Heel indrukwekkend om te zien! Al die verschillende gezichten! Hebben op aanraden van een collega eerst de film bekeken, zodat je het grote verhaal achter het bouwen van het stenen leger goed snapt. Daarna met een slecht Engels sprekende gids het leger bekeken. Er is slechts een deel opgegraven. Een groot deel moet dus nog ontdekt worden. Bijzonder aan het verhaal is ook dat het ontdekt is door een boer uit de omgeving, die bezig was om een put te graven en het water niet bereikte, maar een deel van het leger dus. De man schijnt volgens de gids slechts 2.000 Yuan per maand te krijgen van de overheid. Dat is ongeveer 300 euro. Daarnaast zit hij dus daar om boeken te signeren. Beetje wrang dus, maar ja, misschien is het voor hem ook wel een eer?

Zaterdag 27 november op de trein naar Chengdu gestapt voor een reis van ca. 16 uur. Was goed te doen!

Zondag aangekomen in Chengdu (om 05.20 uur in de ochtend!) en dus eerst nog maar even bijgeslapen. Vervolgens de stad bekeken. Vrij grote stad met een mooi plein met daarbij het standbeeld van Mao en een mooie fontein, die op muziek beweegt. Oh ja en ook nog naar het park geweest. Aangezien het zondag was, waren er veel Chinezen aan het dansen, karaoken, kung fu-en, etc. Was heel leuk om te zien! Uiteraard werden we als blanke grote westerlingen nog uitgenodigd om even mee te dansen. Hahaha. Alle aapies ehh Chinezen keken vervolgens naar ons! Ineens waren wij de attractie. Hahaha.

Maandag naar het Panda Breeding Center geweest om de pandaberen te bekijken. Eerst een rode pandabeer gezien (wist niet dat die bestond, jullie wel?) en daarna de ' orginele' pandaberen. Was wel grappig om te zien, maar eigenlijk doen ze niet veel meer dan eten en slapen. Vrij lui dus. Zit natuurlijk wel een hele theorie achter, dat ze energie besparen door niet te veel te bewegen en dat ze uit bamboe niet veel energie krijgen, maar toch... stelletje luilakken! ;-) Wel interessant om te zien hoe zo'n centrum bezig is met onderzoek en verwoede pogingen doet om ervoor te zorgen dat de panda's gaan 'knuffelen' zeg maar.. hahaha. Voortplanten dus, aangezien het toch een bedreigde diersoort is (nog ca. 2.000 wereldwijd aanwezig).

Nou goed, tot zover de 'verantwoorde' activiteiten. We waren maandagmorgen vrij vroeg opgestaan en na terugkomst dus nog even het bed in gedoken, aangezien er in Chengdu ook niet zo veel meer te zien was en we toch een beetje moe waren (ja, ja, reizen kan best vermoeiend zijn.. hahaa). Bleek vervolgens dat de stroom in ons hostel was uitgevalllen... brrrr en grrrr.. Heb het dus ontzettend koud gehad!! Zijn uiteindelijk toch maar op pad gegaan... naar een massagesalon! Ja lekker decadent, maar ook wel fijn dus! Voeten zijn weer mooi glad (ook pedicure gedaan) en we zijn flink gekneed! Op een bepaald moment zat de masseuse met haar ellenboog in mijn rug geloof ik en toen twijfelde ik toch even of het goed ging, maar voelde me daarna wel lekker losjes, dus zal wel goed zijn gegaan.. haha. En dat voor nog niet eens 10 euro! Koopje! Moet eerlijk zeggen dat Jasper eerst was gegaan en ik nog niet zo durfde omdat het er toch een beetje smoezelig uitzag enzo, maar heb het dus uiteindelijk ook gedaan, omdat Jasper laaiend enthousiast was. Haha. Nog een beetje Chinees/ Engels met die lui gesproken en toen bleek dat ze gewoon een kalender van Beatrix en de oranjes van 2009 hadden! Hahaha. Wij hebben ze nog een klein NL klompje gegeven, die we van Jasper z'n ouders hadden gekregen om uit te delen. Ze was er helemaal blij mee onze masseuse!

Nou goed, inmiddels doet de stroom het gelukkig weer en is het weer een beetje warm geworden. Morgen vliegen we 's ochtends naar Lijiang, waar we twee nachten in een hostel blijven. Daarna gaan we via Dali naar Yangshuo. De hostels bevallen ons tot nu toe trouwens erg goed! Veel comfort en behulpzame mensen! Laagdrempelig, je ontmoet makkelijk andere reizigers en vooral natuurlijk betaalbaar!

Moet trouwens wel zeggen dat we inmiddels uitkijken naar de hogere temperaturen van onze volgende bestemmingen! Zijn de kou wel een beetje zat, al is het in Nederland waarschijnlijk ook erg koud..?

Nou, dat was het weer even! Kunnen jullie weer even vooruit!

Big hug,
Roos en Jasper

• 01 December 2010 - 15:01

Isabella:

..geen nood, als Jasper een ommeweg maakt naar Zuid-Afrika kan hij zijn maat schoenen hier massaal vinden naast Chinese maten. De ZA-mannen zijn van die Rugbytypes. Maar kinderen, dames en heren dragen vaak niet eens schoenen! Zelfs in de grote supermarkten lopen ze baarvoets en wij dus ook alvast in en om het huis. De poffadders zijn verhuisd en de stekelvarkentjjes zie je op tijd en de herten hoor je aankomen op ons giezelsteentjesweg.
    Succes verder met het leren verstaan van de taal en tot de volgende relaas.
    Zomerse groeten uit Knysna!

• 01 December 2010 - 17:23

Lucy Brouwer:

Hoi Jasper dat wordt dan op blote voeten lopen, net als een "echte" wereld reiziger. Alleen de lange mantel ontbreekt dan nog. Hopelijk knap je snel weer helemaal op Rozemarijn.
    Geniet er lekker van .

Liefs Ome Jan en tante Lucy

• 01 December 2010 - 17:35

Tes:

Ik heb vele verhalen gehoord over chineze vrouwen met ingebonden voetjes.... misschien willen ze bij Jasper een poging doen, met terugwerkende kracht een soepel vallend maatje 42??
    ;-)

Leuk om over jullie reis te lezen, klinkt alsof jullie een goede start gemaakt hebben, lekker!

Hou ons op de hoogte!

xx

• 02 December 2010 - 17:57

Amanda:

In Artis hebben ze ook rode pandas hoor!! :-)

• 04 December 2010 - 13:12

Rozemarijn En Jasper :

Isabella: Zeg ehm, wij verkopen geen advertentieruimte voor Knysna hoor! Hahaha. Omweg naar Zuid-Afrika zal er helaas niet in zitten, wie weet als we weer terug zijn in NL en opnieuw gespaard hebben! ;-)

Lucy: Haha. Ja dat zal in elk geval een stuk minder stinken..! hihi. Wie weet lukt het wel in Hong Kong! Ik ben trouwens al weer beter hoor gelukkig! Bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Tes: Haha. Goed idee! Dat zal ik doen als hij slaapt! Een paar maatjes kleiner kan geen kwaad inderdaad! Ik hoorde dat verhaal hier trouwens ook..! Echt erg lijkt me dat! Weet je waarom ze dat deden? Dan hadden de vrouwen de kans om te trouwen met een rijke man (die valt kennelijk op kleine voetjes)!

Amanda: Ja, daar was ik al bang voor! Staat op mijn lijstje voor 2011! ;-)