Nihau! - Reisverslag uit Xi'an, China van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu Nihau! - Reisverslag uit Xi'an, China van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu

Nihau!

Door: roosenjasper

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn en Jasper

25 November 2010 | China, Xi'an

Hee allemaal!

Super bedankt voor alle leuke reacties!!! Lief van jullie! Hier dan eindelijk een berichtje uit China... het heeft even op zich laten wachten he?! Tja, het klinkt heel raar maar het was heel lastig om een internetcafe in Beijing te vinden! Echt!!

Maar goed, we zijn dus goed aangekomen in Beijing. Goede vlucht gehad en voor we het door hadden waren we al weer in Beijing! Ging vrij snel dus. Zaten in een leuk, knus hotelletje dat eigenlijk meer een hostel was. In principe was alles aanwezig, maar het was wel een beetje primitief... of wij moeten gewoon nog even wennen aan een andere standaard.. hahaha. Wel een leuk binnenplaatsje en porseleinen wastafeltje. ;-)

Zaterdag aangekomen en zondag tickets voor the great wall gekocht met een paar Chinese studenten die ons gek genoeg echt wilden helpen. Daarna toch nog (voor weinig geld) een paar tekeningen van ze gekocht, om iets terug te doen. Haha. Nou ja, daarna naar de verboden stad gelopen, maar eenmaal aangekomen bleek het een beetje laat te zijn en besloten we om de volgende dag maar te gaan. Kwamen vervolgens twee aardige Chinese mensen (jongen en meisje van onze leeftijd) tegen met wie we een praatje maakten en vervolgens thee gingen drinken... Heel leuk in een tentje vlakbij de verboden stad. Ik geloof dat we wel een stuk of 10 soorten thee hebben geproefd en daarbij een (Chinese) uitleg kregen inclusief (Engelse) vertaling van onze nieuwe vrienden. Erg leuk allemaal, totdat de rekening kwam.... AI! Ja jongens, het is goed dat we in China zijn begonnen en nu even lekker kunnen oefenen, want we zijn er amper een dag en stinken er al helemaal in! Hahahaha. Onze Chinese vrienden schrokken ook trouwens hoor. We hadden eerst nog voorgesteld om de rekening te betalen, maar bij nader inzien vonden ook zij dat niet zo'n slim plan gelukkig! Dus gesplitst, maar toch.. dag dagbudget! ;-)

Maandag toer gedaan naar de Chinese muur (helaas inclusief tour langs 'musea' oftewel shops).De Chinese muur was echt super! Het uitzicht was fantastisch en de klim was wel een beetje zwaar, maar uiteindelijk voel je je voldaan! ;-) Het was gelukkig mooi weer, de zon scheen en daardoor was het niet zo koud, want jeetje was is het koud in Beijing! Vooral zondag, want toen waaide het enorm. Leek wel Den Helder! ;-)

Dinsdag naar Verboden Stad, het plein van de vrede en een mooi park dat bij de Verboden Stad hoort. Woensdag naar de bells and drum tower (waarvandaan ze vroeger de tijd mee aangaven), een Lama tempel (enorm complex), gewandeld door de Hutongs van Beijing en daarna even lekker opgewarmd in het grote winkelcentrum vlakbij ons hotel. Dat doen we elke dag even, zo lekker warm! Hahaha. 's Avonds de trein naar Xi'an gepakt en daar kwamen we vanmorgen aan. We slapen in het Han Tang Inn. Vandaag op de muur gefietst op veel te kleine fietsjes! Haha. Zag er grappig uit: twee van die lange blanke westerlingen op zo'n klein fietsje! We werden dan ook veel nagekeken. Dat gebeurt sowiezo wel. Heel veel Chinezen kijken vol verbazing naar die grote Jasper en toch ook wel grote Roos en beginnen soms te lachen en wijzen naar ons van ohh wat zijn jullie lang! (= Gall in het Chinees). Of ze nemen ons 'stiekem' op de foto of vragen ons gewoon te poseren! Haha. Nu weten we wat het is om een ster te zijn! Is allemaal wel erg grappig in elk geval!

Oh ja en ook grappig: jullie weten vast wel dat de Chinezen graag op straat spugen en dat ik daar een verschrikelijke hekel aan heb?! We geven ze nu cijfers! Laagste is een 6 die we gehoord hebben, maar we hebben ook al een 9 gegeven. Vol vanuit je keel lekker gorgelen en dan een flinke kladder... ok jullie snappen het!

Andere dingen die opvallen? Veel electrisch gedreven scooters, in Xi'an zijn enorm veel bruidswinkels, Chinezen spugen niet alleen, maar boeren ook hardop en krabben ongeneerd aan hun kont (kunnen wij dus nu ook allemaal doen, heerlijk! haha), verkeer is niet zo chaotisch als in Vietnam, Chinezen houden van kitch, lachen niet op foto's, vinden het erg leuk als je een beetje Chinees probeert te spreken, etc.

Nou goed, tot zover weer even een update! Morgen gaan we het terracotta leger en de rest van de stad bekijken. Zaterdag stappen we op de trein naar Chengdu (pandaberen bekijken). Daarna waarschijnlijk naar Lijiang. Het regelen van vervoer en hotels gaat trouwens best goed. We doen ons best om wat Chinese woordjes te gebruiken en schakelen soms gewoon Engels sprekende mensen in, bijv. in hostel of restaurant! Handig!

Oh en qua eten gaat het ook goed! We proberen zoveel mogelijk bij, voor Chinese begrippen, gezellige en drukke restaurantjes te eten en zoeken dan naar menukaarten met plaatjes of we kijken op het bord van andere mensen!

Veel leesplezier en dikke kus van ons!

Jasper en Roos
Chinese namen: Gall (lang) en mei li (Roos).

Ps: Anja, sorry we don't write in English. Better learn dutch! haha.

Ps2: Willy, ja onze tassen zijn te zwaar.. hihi. Hebben echt ons best gedaan!

• 25 November 2010 - 12:40

Anne-Marije:

Haha, wat een uitgebreid reisverslag! ;-) Ik zit me de hele tijd maar af te vragen hoe jullie het hebben! Toen ik zag dat er een reisverslag was geplaatst, ben ik er maar eens goed voor gaan zitten om het te gaan lezen... Maar dat bleek niet nodig. Nou ja, ik ga ervan uit dat jullie gewoon té druk zijn met genieten om een verslag te maken! ;-) Ga daar maar lekker mee verder dan!

Dikke knuffel uit Harderwijk!

• 25 November 2010 - 12:40

Harald En Marlies:

Lees ik dat nou goed: temperaturen van min -7 tot max 8 graden? Brrrrr!! Kus!

• 25 November 2010 - 13:05

Karin:

Volgens mij hebben jullie het al goed naar jullie zin! Wat leuk om zo op de hoogte te blijven. Ik hoop dat het afscheid op schiphol ook een beetje meeviel? Heel veel plezier daar en laat je niet te veel bedonderen, want je hebt je geld veel te hard nodig voor al die leuke actviteiten!
    Dikke kus!

• 25 November 2010 - 13:08

Susie:

Hee! Ik hoor hier elke ochtend een 9 voorbijkomen (hihihi) dus ik kan me helemaal inleven in jullie verhaal. Het klinkt helemaal super daar, die muur lijkt me echt fantastisch! En Roos, je hebt je theeceremonie al gehad! Nu het dwergwerpen nog!

Genietse weer, liefs vanuit...GOUDA! :)

• 25 November 2010 - 13:14

Rozemarijn En Jasper :

Hee Anne-Marije: reisverslag is geplaatst hoor! Enjoy!

Harald en Marlies: Ja, het is echt koud in Beijing! Ik geloof dat ik niet zo geschikt ben voor de wintersport! ;-)

Kaar: Ja, afscheid was natuurlijk huilen geblazen, maar dat hoort erbij! We spreken onze ouders gelukkig regelmatig, dus komt goed! Verder gewoon genieten! Ja en we zijn nu wat scherper wat betreft de prijzen! hihi.

• 25 November 2010 - 14:19

Lucy Brouwer:

hallo Roos en Jasper, wat leuk om zo met jullie mee te leven en wat zien jullie geweldig veel. Om jaloers op te worden ;).
    Liefs van ons tweetjes.

• 25 November 2010 - 15:12

Hans:

Klinkt allemaal erg leuk, die ontdekkingsreis van jullie! Blij dat jullie er helemaal in-zitten. Geniet van elke dag en groeten van pap en mam

• 27 November 2010 - 04:16

Barry En Maartje:

He Jasper en Roos,

Elkaar even kort gesproken in Xi'an. Jasper, als we terugzijn gaan we squashen in Utreg. Je kunt ons vinden op barryenmaartje.waarbenjij.nu. En als jullie nog tips over plaatsen in China willen dan horen we het wel.

Groeten, Barry en Maartje
    ps Die Chinezen hoorden bij het complot. Die hebben later hun geld gewoon teruggekregen plus nog een deel van jullie inleg...!

• 27 November 2010 - 11:30

Willy:

Tjonge jonge, jullie zijn wel lekker actief! Gaaf hoor...
    Als jullie weer terug zijn, moeten we waarschijnlijk aan dat gerochel van jullie wennen!!
    Plaatjes kijken en op het bord van anderen kijken? Je bent in Nederland ook wel eens naar de Chinees geweest toch? Vraag anders gewoon het volgende (= fonetisch) Ko gu
    Het schijnt erg lekker te zijn.
    Enne.. wat gebeurt er als jullie tjap tjoi of babi pangang bestellen? Al eens geprobeerd?

Veel plezier nog!

• 27 November 2010 - 19:15

Amanda:

Heee, klinkt goed allemaal. Lekker afgezet bij het thee proeven, maar dat hoort er ook allemaal bij :-) Jullie klinken zeer relaxed. Met de taalbarriere lijkt me elk restaurant weer een avontuur om de juiste bestelling te krijgen, haha.

• 28 November 2010 - 19:39

Maria En Tom:

Hee klinkt goed jullie verhalen!
    Lekker genieten daar! Ook al een hoop geleerd zo te lezen.

Leuk om met jullie mee te lezen!

xxx

• 28 November 2010 - 21:01