Rajasthan en Agra - Reisverslag uit Agra, India van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu Rajasthan en Agra - Reisverslag uit Agra, India van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu

Rajasthan en Agra

Door: roosenjasper

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn en Jasper

15 Januari 2011 | India, Agra

Joehoe!

Daar zijn we weer! Er is weer een hoop gebeurd en we hebben weer een hoop gezien, dus hierbij onze update:

Na ons warme ontvangst in Hyderabad vlogen we naar Jaipur (de roze stad) in de staat Rajasthan. Best spannend, want vervolgens moesten we India toch echt zelf verder gaan ontdekken. Zonder hulp van anderen! In Jaipur logeerden we in een klein, maar knus hostel. Arvind, de eigenaar en een voormailig luitenlant-kolonel, bleek een super leuke authenthieke en sympathieke man te zijn. Lekker recht voor zijn raap en mooie verhalen over zijn uittochtjes naar Nepal, meditatie, zijn soms vreemde gasten, etc. Zijn vrouw is ook erg aardig. Hij had nog een super ouderwetse platenspeler(met een toeter), die we nog even uitgeprobeerd hebben. Een knisperend 'Love me tender' kwam eruit. Erg leuk! Nou goed, uiteraard ook veel van Jaipur gezien. Zoals bijv. het city palace, het windpaleis (waarvandaan de vrouwen van de Marahadja vroeger door de raampjes stiekem naar de bevolking gluurden), het Amber fort (zeer indrukwekkend), het waterpaleis, de monkeytemple (daar liepen allemaal aapjes rond wat Jasper super leuk vond; hij wilde bijna niet meer weg!), etc. Jaipur is een vrij grote stad, wat erg fijn is omdat daardoor niet alles gericht is op toerisme. Mensen spreken je natuurlijk wel aan, maar niet zo vaak als in de andere steden in Rajasthan (kwamen we later achter). Verder werd er heel veel gevliegerd, niet alleen door kleine kinderen maar ook door volwassenen! Echt een hype hier! Moesten meteen denken aan de film The kiterunner (wat weliswaar in Afganistan afspeelt, maar net zo goed in India had kunnen afspelen). Er worden dan ook regelmatig kite festivals gehouden. Het was trouwens wel erg koud in Jaipur. Niet zozeer overdag, maar vooral 's ochtends en 's avonds/ 's nachts. Oh en we zijn nog een paar keer benaderd door een paar Indiers die ons ergens naartoe wilden lokken. Gelukkig hadden we hier al het een en ander over gelezen in de Lonely Planet en stonken we er dus niet in! We zijn inmiddels wat wijzer geworden! ;-)

Na Jaipur gingen we met de trein naar Udaipur (de stad van de meren, met o.a. het lake palace waar de film Octopusy van James Bond is opgenomen). Udaipur is veel toeristischer dan Jaipur. Ons hotel viel een beetje tegen en dat zorgde er misschien voor dat we de stad wat minder positief hebben ervaren. Kamer was smerig en super gehorig (we zaten recht onder de keuken) en het personeel was helemaal niet aardig. Zowieso waren de mensen op straat wat minder aardig en agressiever in hun verkoopkunsten. Het city palace was overigens weer wel erg mooi om te zien en het Pichola meer was ook echt heel mooi en rustgevend. We hebben ook nog heerlijk gegeten in een chique rooftop restaurant aan het meer. Ze hadden er allerlei curry's enzo, maar dat was ik toch een beetje zat. Dus ik heb een heerlijk AVG'tje (aardappels, groenten en vlees) besteld! haha. Blijf toch een beetje een Nederlander! ;-) Jasper at wel gewoon een curry.

Vervolgens gingen we met de bus naar de blauwe stad Jodhpur (veel blauwe huisjes). Een redelijk klein stadje, waar het wat rustiger was; erg prettig dus. Net als in Udaipur had ook dit hostel een mooi uitzicht (over het fort) en een eigen restaurant. Helaas bleek het eten van het restaurantje niet zo goed te zijn, want na een grote vegetarische lunch en een pannekoek werden Jasper en ik om de beurt ziek en kregen we last van 'two-way-traffic'! Vervelend dus, maar ja dan hebben we dat maar alvast gehad he?! hihi. Na 1 dag voelden we ons gelukkig alweer een stuk beter! Verder nog weer een fort en de royal cenotaps (begraafplaats) bekeken. Veel meer was er ook niet te zien, maar dat kwam gezien onze rommelende buikjes ook wel goed uit! ;-)

In Jaisalmer (de gouden stad) kwamen we 's ochtends vroeg (05.00 uur!) met de trein aan. Gelukkig konden we meteen terecht in ons hostel. Even paar uurtjes geslapen en daarna het wederom kleine stadje bekeken. Echt een woestijnstad met vierkante bakstenen huizen en veel stof op straat. Wel bijzonder om te zien. Fort en marktstraatje bekeken en een kamelensafari geboekt. Volgende dag werden we met de jeep opgehaald en naar het begin van de woestijn gereden om daar vervolgens op de kamelen te stappen. Twee jonge jongens Dahria en Ohmen (ze zeiden dat ze 24 en 19 jaar waren, maar volgens ons was de jongste pas 14 of zoiets) waren onze gids en kok. Zij leidden ons door de woestijn, waar we al hobbelend (heel elegant haha) doorheen reden. Nu moet je je bij deze woestijn niet te veel voorstellen hoor. Het is niet dezelfde woestijn zoals bijvoorbeeld in Egypte of in Marokko, maar meer vergelijkbaar met de duinen in Den Helder(maar dan wel 100x groter natuurlijk); veel zand en wat duinstruikjes zeg maar! Relativeren dus! Toch wel erg leuk, want het is lekker rustig (geen verkeer, geen getoeter en bijna geen mensen om je heen; heerlijk!) en je hobbelt zo lekker door. We hadden een prive tour genomen en werden als een echte Marahadja en Marahana behandeld. Super dus! Weinig andere toeristen tegen gekomen. Af en toe liep er een hond gezellig mee. De kamelen waren super groot en in het begin vonden we het dus wel even spannend! Ze staan ook niet in 1 keer op, maar in twee keer en bewegen dus veel! Ook kun je niet netjes meebewegen zoals met paardrijden, maar moet je je gewoon laten vallen op je zadel. Ook tijdens het rennen, wat we een paar keer gedaan hebben. Krijg je op een gegeven moment best spierpijn van! Au! Nou goed, na een paar uurtjes rijden werd de lunch door onze jonge gidsen klaargemaakt. Heerlijk gegeten en geluierd, daarna nog een paar uurtjes gereden (kamelen lopen niet zo snel) en 's avonds weer heerlijk gegeten (een uitgebreidere versie van de lunch). Vervolgens een lekker kampvuurtje gemaakt, wat oerhollandse en hindiliedjes gezongen en een gebrekkig Engels gesprek met de gids gehad en daarna lekker op onze stretchertjes in de buitenlucht gaan liggen, waar we onder drie dekens naar de sterren keken. Zucht wat romantisch he?! Ja, MAAR het was wel enorm koud!!! Brrr! We vonden 1 nachtje daarom ook genoeg! Haha. Volgende ochtend ontbeten met een soort pap, toast en koekjes en thee. Daarna weer een paar uurtjes gereden, dorpje bekeken en geluncht (zelfde als de lunch en maaltijd van de vorige dag, dus kwam onze neus wel een beetje uit.. haha). Vervolgens weer met de jeep opgehaald, snel gedoucht en daarna op de trein gestapt terug naar Jaipur.

Volgende dag kwamen we aan in Jaipur, op ons vertrouwde adres bij Arvind en zijn vrouw Shoma. Super leuk om ze weer te zien! Hebben vooral gerelaxt en een paar vluchten en treinreizen geboekt, omdat alles nogal snel volgeboekt is. De volgende dag zou er een vliegerfestival in Jaipur worden gehouden en daarom waren er heel veel mensen overdag aan het oefenen. Zo ook onze hosteleigenaar Arvind! En serieus dat hij was! Jasper probeerde het ook even, maar het bleek toch best moeilijk te zijn en de Indiers moesten toch wel erg lachen om zijn verwoede pogingen! ;-) Dit bleek toch echt vakwerk! 's Avonds nog een afscheidsborrel met Arvind gedronken en de volgende ochtend vroeg (06.10 uur!) weer op de trein gestapt richting Agra. Daar zijn we gister aangekomen. Na aankomst in het hotel meteen een middagtour met een riksjaman gedaan en o.a. de baby Taj Mahal en het Agra Fort bekeken. Ook een wasplaats langs de rivier gezien, waar alle kleding van de hotels worden gewassen en akkerland gezien. Beetje van alles dus. En dan vandaag eindelijk... de Taj Mahal gezien! Wow, dat was echt prachtig! Indrukwekkend! We zijn erg blij dat we het gezien hebben en hebben uiteraard veel foto's gemaakt! We waren speciaal vroeg opgestaan, omdat de Taj Mahal bij zonsopgang super mooi schijnt te zijn. Stonden dus om 06.00 uur naast ons bed en om 07.00 uur bij de Taj. Maar wat bleek? Er was veel mist, waardoor de zon pas later opkwam en het gebouw nog niet zo mooi op je foto kwam. We hebben dus ruim een uur gewacht voordat het een beetje opklaarde. Gelukkig konden we toen mooie foto's maken en werd ons humeur ook weer wat beter! haha. Hebben namelijk allebei een hekel aan vroeg opstaan en waren daar ook een beetje klaar mee na de afgelopen reisdagen. Maar goed, voor de Taj Mahal doe je dat dan toch maar weer! En we zijn tevreden!

Vanavond gaan we weer verder met de trein naar Varanasi, waar je aan de rivier de Ganges de ceremoniele crematies kunt bijwonen. Klinkt een beetje luguber misschien, maar schijnt erg bijzonder te zijn, dus we willen dat toch wel meemaken. Na Varanasi staat Delhi op het programma, waar we o.a. een biketour gaan doen van een Nederlander die in Delhi zijn bedrijf is gestart (www.delhibycycle.nl). Lijkt ons super leuk om te doen. Een nadeel is alleen dat we weer vroeg op moeten staan; 06.45 uur start de tour! ;-) Ach ja, we hebben het zwaar! Haha.

Nou goed, India bevalt ons dus nog goed! Al moet ik wel zeggen dat nu we een tijdje op reis zijn, we af en toe wel gek worden van de Indiers. Als je buiten de toeristische gebieden bent, zijn ze echt wel aardig hoor. Maar daar binnen willen ze de hele tijd aan je verdienen, zeuren ze aan je hoofd, dringen ze voor in de rij, staan ze in je frame als je een foto wil maken, staren ze de hele tijd naar je en willen ze allemaal geld of eten. Natuurlijk is het ook wel begrijpelijk en hebben we soms ook medelijden met de mensen die in barre omstandigheden (over)leven, maar je kunt ze gewoon niet allemaal helpen. Ja, dat ik dat zeg he?! Nou goed, we blijven aardig hoor en negeren ze gewoon als we het zat zijn. Of maken geintjes, dat werkt ook wel. Verder merken we dat de standaarden hier toch wat anders zijn als je bijvoorbeeld kijkt naar hostels. In China waren de hostels echt super fijn, luxe en gezellig en hier zijn ze erg basic en vaak niet erg schoon. Misschien hebben we ook een beetje pech gehad hoor en wordt het straks als we naar het Zuiden gaan beter, maar we houden er maar rekening mee dat dat niet het geval zal zijn. We hebben wel veel zin in het Zuiden! Waarschijnlijk meer natuur, meer rust, aardige mensen en ander eten. Althans, dat is wat we horen van andere reizigers. Plan is om na Delhi nog even terug te gaan naar Hyderabad naar Vikas en Preeti en daarna via Mumbai, Cochi en Kerala door te gaan naar Trichy of Chennai, waarvandaan we naar Sri Lanka willen vliegen. Al moeten we dat nog even goed bekijken, want we lazen dat er behoorlijke overstromingen waren. Dus dat laatste is nog niet zeker. Het reizen gaat ons in elk geval goed af en we zijn nog niet stijl achterover geslagen van de dingen die we op straat zien/ meemaken. Een aantal vrienden hadden ons hiervoor gewaarschuwd en het is goed dat we daar rekening mee hebben gehouden. Toch vragen we ons af of het klopt dat het ons meevalt of dat het allemaal nog gaat gebeuren in Delhi ofzo. Ach, we zien het wel! Misschien was het goed dat we eerst in China zijn begonnen en daarna rustig in Hyderabad zijn gestart. Kan me voorstellen dat je India heel anders beleeft als je er meteen in Delhi start en het het eerste land is dat je bezoekt. En misschien hebben we toch ook wat ervaring opgedaan tijdens onze reis in Vietnam en Cambodja bijvoorbeeld. Overigens zien we natuurlijk wel vooral de highlights, omdat we zoveel landen willen bekijken en vier maanden te kort is om al deze landen goed te zien/ te ontdekken. Wie weet komen we er nog eens terug!

Nou goed, vervolgens nog een paar dingen die ons zijn opgevallen in India (een toegift):
- Zoals de Chinezen spugen, zo boeren de Indiers! Vaak midden in hun verhaal en zonder pardon te zeggen. Ook de vrouwen!
- Douchen m.b.v. een emmer en een bakje gaat eigenlijk ook best goed en wordt veel gedaan in India.
- Een warme douche is een luxe hier. We hebben er nog niet zoveel gehad! ;-)
- Naast koeien, lopen er ook vaak ezels, honden, ossen, geiten, varkens en aapjes op straat. Net een kinderboederij! Erg leuk!
- WC papier wordt door de Indiers zelf niet zoveel gebruikt, maar gelukkig kunnen we het wel overal kopen! Hebben de Indian style (met het kraantje of emmertje wel geprobeerd, maar je wordt toch aardig nat! En hoe droog je je dan af? Dat hebben ze ons nog niet verteld! Haha.)
- Afdingen werkt het beste door gewoon weg te lopen
- Er wordt vaak op de grond gegeten. Indiers houden er niet zo van om aan een eettafel te eten. Is eigenlijk ook wel gezellig op de grond, maar je krijgt er wel een zere rug en benen (vanwege de kleermakerszit) van!
- Ook al sta je in de rij, mensen dringen gewoon voor en smijten hun geld voor je neus richting de verkoper. Dat is heel gewoon (en irritant)!
- Een indier wil je niet teleurstellen en is daarom vaak niet eerlijk of duidelijk over wanneer iets klaar of beschikbaar is. Zo kan het zijn dat wanneer je iets komt ophalen het telkens over 5 minuten klaar is en het vervolgens pas over een paar uur klaar is.

Zo, dat was het voor nu weer even! We hopen dat alles goed gaat met jullie en willen jullie via deze weg nog bedanken voor alle leuke reacties op onze site, mailtjes en updates! Super leuk om zo contact te hebben en te weten dat jullie graag meereizen met ons! Hopelijk geldt dat ook nog na dit lange bericht! ;-)

Fijn weekend!

Liefs,
Jasper en Roos

Ps: Foto's volgen nog!

• 15 Januari 2011 - 15:08

Isabella:

dank jullie wel voor deze uitbundige reisverslag. Ik leef met jullie mee en herinner me aan mijn reis als backpacker in 1974. Ik vermoed, dat je het in het Zuiden bijzonder leuk gaat vinden en als je in Bangalore terecht komt ben ik benieuwd naar jullie verhaal. Ik bleef er toen bijna steken maar gelukkig ging de trein twee dagen later alsnog weg richting Sri Lanka. Take care

met groeten uit Knysna

Isabella

• 16 Januari 2011 - 09:38

Amanda:

Hee, nog geen cultuurschock in India? Jullie zijn echt bikkels.

• 16 Januari 2011 - 10:38

Annelies:

Joehoe!
    ik was al benieuwd of het nog wel goed gaat met jullie, maar gelukkig was daar weer een berichtje. En, geen bericht is natuurlijk goed bericht. Het is hartstikke leuk om zo uitgebreid jullie belevenissen mee te maken, zou er bijna zelf ook zin in krijgen.
    dikke kussen,
    a'lies (en p.)

• 16 Januari 2011 - 18:08

Tes:

Hee jongens,

Wat geweldig om te lezen allemaal! Juist omdat Bren en ik in september ook richting India hopen te gaan, ben ik errrrrrug dankbaar voor jullie uitgebreide verhaal over dit land en de tips hihi! Goed om te horen dat jullie lekker aan het genieten zijn. Kijk nu al uit naar jullie volgende verslag, krijg er helemaal een vakantiegevoel van en aangezien dat voor mij pas eind mei weer realiteit wordt... reis ik nu in gedachten een beetje met jullie mee ;-). ENJOY!!!

xx

• 17 Januari 2011 - 08:43

Karin & Bas:

He wereldreizigers! Goed bezig daar! Volgens mij herkennen we jullie straks helemaal niet meer terug als doorgewinterde reizigers. Ben benieuwd naar de foto's van al die paleizen!
    Dikke kus!

• 17 Januari 2011 - 10:55

Robert:

Ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal aan het doen zijn en meemaken. Hou vooral vol! In de tussentijd wacht ik gespannen af tot er een update is!

Ennne, Jasper, Jan heeft wel gelijk als het gaat om de baard :)

Grt.
    Robert

• 23 Januari 2011 - 10:33

Truus En Herman:

Wat een leuk verslag weer van jullie belevenissen en met een flinke hoeveelheid foto's. Ongelofelijk zoveel als jullie zien en meemaken; veel zaken die beslist niet in zo'n kant en klare rondreis van een reisbureau zijn opgenomen. Hopelijk kunnen jullie tzt weer wennen aan het geregelde leventje in Nederland dat toch ooit weer eens ook jullie deel zal zijn. Maar voor het zover is, eerst nog maar verder en genieten van al dat moois daar. Veel plezier!

• 30 Januari 2011 - 18:32

Judith:

Hi wereldreizigers!!
    Wat een leuk verslag weer, heerlijk om te lezen en soms nog zo herkenbaar! Vooral de foto's, wel grappig dat ik een aantal precies hetzelfde in mn fotoboek heb, hihi.... Wat doen jullie trouwens veel! Gaaf hoor en echt leuk om te lezen.
    Geniet er van!!
    Groetjes, Jud