Varanasi, Delhi, Hyderabad, Mumbai en Kochi! - Reisverslag uit Kochi, India van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu Varanasi, Delhi, Hyderabad, Mumbai en Kochi! - Reisverslag uit Kochi, India van Rozemarijn en Jasper - WaarBenJij.nu

Varanasi, Delhi, Hyderabad, Mumbai en Kochi!

Door: roosenjasper

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn en Jasper

28 Januari 2011 | India, Kochi

Namaste!

Dit keer een berichtje vanuit het super warme Kochi in de zuidelijke staat Kerala! We zijn hier gister aangekomen en moeten nog een beetje wennen aan de warmte! Zucht! hihi.

Na Agra gingen we met de trein naar Varanasi. We hadden een hostel vlakbij de Manikarnika Ghat; de grootste/ belangrijkste plek waar de ceremoniële crematies plaatsvinden. Dat wisten we van tevoren niet, maar het was wel gemakkelijk aanschuiven zeg maar.;-) Nadat we hadden ingecheckt zijn we dus meteen naar beneden, naar de waterkant gelopen. Onderweg kwamen we allerlei kleine winkeltjes tegen die houtblokken, wierook, gekleurde linten en bloemen verkochten. Dit alles voor de crematie. Bij de houtblokken stond een metalen weegschaal, waarop de benodigde hoeveelheid hout per kg per persoon kon worden afgemeten. Best bizar om te zien. Vervolgens liepen we verder en zagen we dat een man op de grond zat en door een andere man werd geschoren. Niet alleen zijn baard, maar ook zijn hoofdhaar. Later hoorden we dat dat naar alle waarschijnlijkheid een familielid van de overledene was. Diegene wordt 'puur' gemaakt door zijn haar af te scheren. Vaak laten ze nog een klein plukje haar/ staartje bovenop het hoofd zitten, zodat hij als het ware nog wel de hemel ingetrokken kan worden... Vervolgens draagt de 'pure' persoon een paar witte doeken om zich heen als een soort rok en krijgt hij van een andere persoon een baal riet dat is aangestoken met het heilige vuur, dat al 300 jaar bestaat. Daarmee steekt de pure persoon het haardvuur waarop de overleden persoon ligt aan en duurt het gemiddeld zo'n drie uur voordat het lijk verbrand is. Het was echt heel bijzonder om dit te zien. Bij aankomst vielen we meteen met onze neus in de boter en vonden er verschillende crematies plaats. Vervolgens bleek dat er 24/7 crematies plaatsvinden op deze plek, dus zo bijzonder was het ook weer niet, maar wel bijzonder om mee te maken dus. Er stonden allerlei families, maar alleen maar mannen. De vrouwen mogen hier niet bij zijn, omdat die door het huilen de rust van de geest verstoren zeg maar. Die vrouwen ook altijd! Het is een typisch Hindoe gebruik, maar als je Moslim, Christen, Budist, toerist of wat dan ook bent, dan kun je hier ook verbrand worden. Jasper vond het heel indrukwekkend om te zien en ik misschien nog wel veel meer, mede omdat ik nooit graag over de dood spreek en er een beetje bang voor ben. Daarom was het heel goed om dit te zien. Er wordt letterlijk afscheid genomen van een lichaam en je ziet ook dat de geest eruit is en het leven verder gaat zeg maar. Op de een of andere manier leerde ik het zo een beetje te accepteren zeg maar. Al moet ik er nog niet aan denken hoor! ;-)

Oh nog even iets over puur of niet puur zijn. Mensen zijn in principe niet puur en mogen dus verbrand worden volgens het Hindoeïsme, behalve baby's, zwangere vrouwen (want die dragen een baby in hun buik) en monniken, etc. Deze mensen worden dus niet verbrand, maar regelrecht in de heilige rivier de Ganges gegooid. Voor veel Indiërs is het een wens en een eer om hier verbrand dan wel in de rivier gegooid te worden. Een laatste rustplaats zeg maar. Ok, nog 1 luguber dingetje (ja, ik was echt onder de indruk): het lijk wordt dus in witte doeken gewikkeld en op de brandstapel gelegd. Dan worden er weer takken bovenop het lijk gelegd en wordt het haardvuur met het heilige vuur door de familielid aangestoken. Je ziet het lijk dus echt in brand staan en je ziet bijv. een voet, been, arm of hoofd uitsteken. Op een gegeven moment breekt er een voet of been af en dat gooien ze dan gewoon weer in het vuur. De mensen die dat doen zijn trouwens van de laagste kaste, maar doen dus wel heel belangrijk werk voor de familieleden.

Nou goed, de rest van de details zullen we jullie besparen. Het was in elk geval super indrukwekkend en ik raad iedereen die naar India gaat aan om hier naartoe te gaan. Verder hebben we ook nog een boottochtje over de Ganges gemaakt, wat erg mooi was. Er heerste een soort serene stilte. Prachtig. Ook nog even een kaarsje aangestoken en laten dobberen in de Ganges voor een goede karma (zei de verkoopster, maar ik vond het gewoon mooi eruit zien). Ook nog heerlijk gegeten in een restaurant; sinds een eeuwigheid weer eens een heerlijke frisse salade gegeten (gewassen in mineraal water)! Jeuh! Volgende avond vervolgens met de trein naar Delhi vertrokken. De trein zou om 22.20 uur vertrekken en om 11.45 uur in Delhi aankomen, maar de trein vertrok uiteindelijk pas om 03.00 uur 's nachts en kwam pas om 21.00 uur 's avonds in Delhi aan! Argh!!! Ik werd helemaal gek! Ook omdat ik helemaal niet lekker was en flinke buikkrampen had! Jasper was er redelijk rustig onder gelukkig. Eenmaal in Delhi aangekomen bleek dat ik darmloop nr. 2 had! Fijn! Heb dus drie dagen (de dagen dat we in Delhi waren) in bed gelegen en niets van Delhi gezien! Flink balen dus! Jasper is gelukkig wel alleen op pad gegaan en heeft o.a. red fort, een moskee en een gebied met allerlei overheidsgebouwen gezien. Hij zei dat hij Delhi echt super lelijk vond en ik niets miste, dus dat neem ik maar van hem aan. Volgende dag heeft hij nog een fietstocht door Delhi gedaan met delhibycycle. Was wel leuk, maar ook een beetje duur volgens hem. Vervolgens 's avonds de vlucht naar Hyderabad gepakt om Vikas en Preeti nog een keertje op te zoeken. Dat was echt weer heel gezellig en heel relaxed! Preeti moest vrijdag nog werken en wij hebben deze dag gebruikt om lekker een beetje bij te komen van alles wat we gezien hadden in Rajasthan en Noord India en van mijn darmloopje dus. Einde van de middag nog naar de bioscoop geweest! Weliswaar (nog) niet naar een Hindoe film, maar naar een 3D Disney film met Engelse ondertiteling (Tangeled heet de film geloof ik). Jasper wilde dat graag en hoewel ik het eerst niet zo zag zitten, vond ik het achteraf gezien wel super leuk. Vooral vanwege de heerlijke ligstoelen die we geboekt hadden (zie foto). De volgende dag kwam Vikas ook uit Bangelore aan in Hyderabad en konden de mannen weer even fijn badmintonnen! Preeti en ik hebben even een lekkere pedicure behandeling genomen! Zucht, heerlijk! De rest van de dag een beetje bijgekletst en gerelaxed en heerlijk gegeten uiteraard. Mijn buik deed ook steeds minder pijn, dus dat was fijn. Het duurde dit keer namelijk wel wat langer! Maar goed, ik ben wel slank geworden (al zeg ik het zelf)! ;-)

Volgende dag vlogen we naar Mumbai. Een super grote stad, waar je concreet niet super veel kunt doen, maar wel heerlijk kunt rondlopen en mooie gebouwen/ architectuur kunt bewonderen! En bijvoorbeeld heerlijk langs de boulevard kunt lopen. Het was eigenlijk een super relaxte stad aan de kust met een heerlijk briesje! We hadden al vrij snel een relaxed koffietentje gevonden, waar je heerlijke koffies (zo'n tijd geleden dat ik een capuchino heb gedronken) en dessert kunt bestellen! Super dus! De mensen in Mumbai waren ook super aardig en hoefden niet perse iets van je. In de winkels wordt je niet/ minder genaaid en krijg je gewoon het juiste wisselgeld terug. Raar hoor! ;-) Nog een potje cricket gespeeld met een paar kinderen uit de buurt en meegedanst tijdens een straatfeestje met harde dancemuziek ter ere van republic day! Die Indiërs houden wel van dansen zeg! Jasper heeft uiteraard nog een plaatje gemixt en was weer helemaal 'the man' ! haha. We waren overigens de enige buitenlanders daar, dus een behoorlijke attractie. Oh we hebben ook nog onze rugtassen en broeken laten repareren bij een schoenmaker op straat en een klein naaiatelier. Slechts 50 roepies (nog niet eens 1 euro)! Ongelooflijk! Verder nog een Indische collega Rasik, zijn vrouw Subangi (geen idee hoe je dat schrijft), ouders en broer opgezocht. Erg leuk om te zien waar ze wonen! Ze wonen met z'n allen (inclusief de vrouw en het net geboren kindje van Rasik's broer) in 1 huis en hebben allemaal een eigen kamer. In de kamer van Rasik en zijn vrouw was een inklapbed met aan de onderkant een poster van de Keukenhof in Nederland! Grappig! Rasik heeft namelijk net als Vikas ongeveer 2 a 2,5 jaar in Nederland bij Capgemini gewerkt (zo kent Jasper hen dus). We kregen daar heerlijke hapjes geserveerd en mochten daar in ons eentje van genieten, want de rest had al gegeten. Voelde wel even vreemd en lastig omdat je de taal niet spreekt en de cultuur niet goed kent, maar was wel erg leuk! Daarna een mooie strandwandeling met Rasik en zijn vrouw gemaakt en daarna heerlijk gegeten bij een populair restaurant dat sizzlers maakt; eten dat zo heet is dat het nog nasissssst! Vandaar de naam Sizzler! ;-)

Volgende dag dus naar Kochi gevlogen en vanmorgen vroeg opgestaan om vier grote olifanten te wassen, ongeveer anderhalf uur rijden van Kochi. Jasper was helemaal onder de indruk van deze grote beesten en heeft ze goed geboend! Was gek om hun dikke huid met prikkelige haren te voelen en vond ze ook best redelijk eng zo dichtbij, maar was wel super leuk!

Nou dat was het even voor de update. Sorry weer een lang verhaal geworden! Morgen gaan we naar Allepey voor een mooie boottocht over de backwaters en maandag gaan we naar Trivandrum om dinsdag te starten met onze yoga- en meditatielessen in de Ashram (http://www.sivananda.org/ndam/). Ja, ja, we gaan dit vijf dagen doen en zijn erg benieuwd hoe het zal zijn! Waarschijnlijk wel zwaar, want we moeten super vroeg opstaan, krijgen weinig eten en slapen in een dormitory gescheiden van elkaar (mannen en vrouwen apart). Maar ach, de reis bestaat ook uit uitdagingen en dit is een spirituele en lichamelijke uitdaging! ;-) Het is overigens niet een heel erg zweverige ashram hoor, althans zo komt het niet over. Er wordt hatha yoga gegeven (de meest bekende vorm van yoga volgens mij) en we mogen gewoon praten op bepaalde tijden (vind ik erg fijn) en het is een mooie omgeving geloof ik. We moeten trouwens ook 'karma yoga' doen, oftewel: corfee! Hoop dat we niet de wc's hoeven schoon te maken! ;-)

Na de ashram gaan we nog naar Varkala voor een paar dagen en daarna vliegen we via Trivandrum naar Singapore, waar we ook nog een paar dagen blijven. Daarna vliegen we naar Jakarta en zijn we van plan om Sumatra, Java, Bali en de Gili eilande te bezoeken. Mochten jullie nog tips hebben hiervoor, let us know please!

Nou, we hopen dat alles goed gaat met jullie en missen jullie hoor! Naarmate de tijd vordert kijken we af en toe ook al uit om jullie weer te zien en weer lekker terug te zijn in ons vertrouwde wereldje! Tegelijkertijd genieten we volop van onze belevenissen hier en willen we dit ook nog niet missen. Jasper zal trouwens binnenkort ook nog even een berichtje zetten op deze site. Hij ligt nu even bij te komen van de hitte in ons hostel, maar gaat jullie binnenkort meer vertellen over de dingen die hem opvallen aan India, andere reizigers, processen, etc. Wordt vervolgd dus! Mooie clifhanger toch?!

Tot snel weer!

xRoos en Jasper

Ps: we hebben ook weer een aantal foto's (t/m Hyderabad) op onze site geplaatst! Zijn er een beetje veel omdat we het ook als backup gebruiken! Gewoon doorklikken! ;-)

• 28 Januari 2011 - 11:31

Frank En Wendy:

He wereldreizigers,

Jaloezie steekt toch weer een beetje de kop op.
    We lezen jullie verhalen iedere keer vol smacht.
    Toch wel spannend zo'n verbranding met rond vliegende ledematen :-).
    We hebben nog wat tips voor Singapore en Bali, maar die zullen we even naar jullie mailen.
    Uiteraard staan onze avonturen op die locaties ook op onze blog.
    Geniet lekker van jullie reis.

Groetjes Frank en Wendy

• 28 Januari 2011 - 20:33

Sonja Van Ome Ben:

Hoi jonge lui, wat een mooie reis zijnjullie aan het maken. Ik zal proberen de reisverslagen bij Selena te lezen maar wij willen jullie nog even een hele fijne en mooie reis toewensen. Geniet ervan en heel veel liefs van ome Ben en tante Sonja

• 29 Januari 2011 - 11:52

Lucy Brouwer:

Hallo Jasper en Roos,
    wat een geweldige mooie foto's en dat het verslag van Roos, ik lees het met veel plezier en zou graag even bij jullie zijn. Wat beleven jullie verschrikkelijk veel, jammer dat je darmen niet altijd willen maar gelukkig ben je weer opgeknapt.

liefs uit het koude nederland

• 03 Februari 2011 - 11:32

Corina Niesten:

Hallo Jasper en Roos,

Ziet er allemaal goed uit !
    We volgen jullie allemaal vanuit Eindhoven :-)

En vergeet niet te genieten van jullie reis, zoiets maak je
    niet vaak mee in je leven....

Kijk ook even op je hyves account...

Groetjes van iedereen vanuit Philips en Capgemini in het te koude kikkerland :-(
    Ondanks de hitte, blijf maar even lekker daaro...

• 06 Februari 2011 - 08:33

Truus En Herman:

Hoi, kids,

Wat een avonturen allemaal weer. Veel gezien en meegemaakt en dit klinkt toch allemaal veel beter dan zo'n voorgekookte reisbureau-reis met vaste stops en veel, te veel tijd in zo'n grote bus. Jullie kunnen tenminste zeggen dat jullie echt iets gezien hebben in de landen die jullie bezoeken. En wat je zoals ziet en meemaakt is ook nog eens goed voor je relativeringsvermogen voor als je weer terug bent in het gekissebis in dit kikkerlandje!

• 06 Februari 2011 - 16:29

Karin & Bas:

Mooie verhalen weer! Maar ashram?? Die hadden we niet niet zien aankomen! Ben benieuwd wat voor Roos en Jasper straks gaan terugkeren. Hoop dat we jullie nog herkennen! Dikke kus en mediteer ze!